Premierer: Oplev elektrisk mangfoldighed
eCarExpo byder igen i år på talrige danmarkspremierer og helt nye elbiler på det danske marked. De spænder lige fra Danmarks billigste over fransk nostalgi til tysk terrænkonge. Mangfoldigheden af elbiler på eCarExpo har aldrig været større.
Forbinder du elbiler med store SUV’er? Dem er der stadig mange af på årets eCarExpo, der bl.a. har danmarkspremiere på Volvos topmodel, EX90. Men hvad der gør Europas største elbilmesse ekstra spændende i år, er mangfoldigheden af elbiler. Du kan opleve Danmarks billigste elbil, Citroën ë-C3, som koster fra 180.000 kr., ligesom der er danmarkspremierer på kompakte SUV’er fra Škoda og Alfa Romeo, henholdsvis Elroq og Junior Elettrica. I år er der også adskillige minibiler i udstillingen – ikke mindst den danske premiere på Renault 5 E-Tech. Tilsvarende trækker Ford på sit katalog af klassikere med SUV-coupéen Capri. Retter vi blikket på øst, er der ikke alene danmarkspremiere, men skandinavisk premiere på BYD Sealion 7. Og Hongqi har dansk premiere på hele to nye elbiler i form af sedanen EH7 og – ja – den store SUV EHS7.
Køb billetter til eCarExpo 2024
Skandinavisk premiere i sidste minut – Xpeng P7+
BYD Sealion 7 bliver ikke den eneste skandinaviske premiere på årets eCarExpo. Kun få dage før, at Bella Center slår dørene op, har XPENG meldt ankomsten af P7+. Den store elbil er så ny, at der kun er begrænsede oplysninger om den. Hvor den nuværende P7 er en sedan, er P7+ en hatchback, hvilket giver god adgang til det 725 liter store bagagerum i den over fem meter lange bil. P7+ er ligesom G6 og G9 bygget på den nye SEPA 2.0-elbilplatform, og ifølge XPENG giver den ikke alene hurtig lynladning, men også et forbrug så lavt som 11,6 kWh/100 km.
Lillebror med store ambitioner
Interesserer du dig for elbiler, kender du uden tvivl Škoda Enyaq, som er en af de mest populære elbiler i Danmark. Nu kommer ‘lillebror’ Elroq, som får danmarkspremiere på eCarExpo. Den kompakte SUV er bygget på samme MEB-elbilplatform som Enyaq, men med en længde på knap 4,5 meter er den 16 cm kortere. Og så kommer den med Škodas nye Modern Solid-design, hvor især fronten er helt anderledes end på andre Škoda-modeller. Læg f.eks. mærke til Škoda-navnet i stedet for logo. Elroq fås med batterier på 52, 59 og 77 kWh og motorer med 170, 204 og 286 hk, hvor rækkevidden hos sidstnævnte er mere end 560 km (WLTP).
Fransk charme med nostalgi
Fans af fossilbiler beskylder elbiler for at være uden sjæl. Det kan man ikke sige om den nye Renault 5 E-Tech, hvis design er inspireret af Renault 5, som blev introduceret for mere end 50 år siden. Nok så vigtigt kører Renault 5 E-Tech ind i klassen af elektriske minibiler – den er 3,92 meter lang – hvor udvalget hidtil har været begrænset. Altså en oplagt elbil til livet i byen, hvor det er bøvlet at parkere store elektriske SUV’er. Når det er sagt, kan R5 – som den bliver kaldt – også bevæge sig uden for bygrænsen, for batteriet på 40 kWh giver 300 km rækkevidde, mens det største på 52 kWh giver 400 km (WLTP). Den fås med tre motorstørrelser: 95 hk, 120 hk og 150 hk. R5 er i øvrigt den første elektriske Renault med mulighed for V2G (Vehicle to Grid) og V2L – altså at kunne forsyne elektriske apparater med strøm.
Søløve indtager dansk territorium
Søløven kan være temmelig territorial, og den helt nye BYD Sealion 7 er da også parat til at tage sin del af det danske marked for elektriske familiebiler, hvor Tesla Model Y dominerer. Den mellemstore SUV, som er 4.830 mm lang, 1.925 mm bred og 1.620 mm høj (Model Y er 4.751/1.921 mm/1.624 mm), fås med to batterier. 82,5 kWh, som giver en rækkevidde på op til 482 km, og 91,3 kWh, som giver en rækkevidde på 502 km (WLTP). Den hurtigste model har 530 hk, firehjulstræk og accelererer 0-100 km/t. på 4,5 sekunder. Så også i den disciplin vil BYD Sealion 7 give konkurrenterne kamp til stregen, når den ikke alene får danmarkspremiere, men også skandinavisk premiere på eCarExpo, hvor danskerne for første gang kan prøvekøre ‘søløven’.
Elbilen, der redder dit barn (og hund)
Spørg en dansker om tre ting, han eller hun forbinder med Sverige, og der er god chance for, at Volvo er blandt svarene (udover ABBA og IKEA). På eCarExpo (som jo også stammer fra Sverige) udstiller Volvo sin nye elektriske topmodel, og som altid hos Volvo kommer EX90 med stilrent skandinavisk design og alle former for sikkerhed. Hvad siger du f.eks. til en passagersensor, som advarer, hvis du er på vej at glemme barn eller hund i bilen – og om nødvendigt tænder klimaanlægget for at holde kabinetemperaturen nede?Med en længde på lige over fem meter – og plads til syv personer – er Volvo EX90 en stor SUV, som bliver matchet af motoriseringen. Elmotorernes samlede effekt er enten 408 hk eller 517 hk, og med batteriet på 107 kWh er rækkevidden henholdsvis 616 og 612 km (WLTP).
Kinesisk Rolls-Royce får følgeskab
På eCarExpo 2023 fik Hongqi E-HS9 – også kaldt ‘den kinesiske Rolls-Royce’ pga. sin størrelse og imposante grill – stor opmærksomhed. Godt hjulpet af en markant prissænkning lige inden messen. I år vil Hongqis udstilling uden tvivl også blive velbesøgt, for der er
nemlig hele to danmarkspremierer: sedanen EH7 og SUV’en EHS7. Bilerne vil være så dugfriske i Danmark, at der kun var begrænsede oplysninger om dem ved redaktionens slutning. EH7 er en stor sedan på næsten fem meter, som fås med enten baghjuls- eller firehjulstræk og henholdsvis 344 hk eller hele 619 hk, hvor sidstnævnte giver en acceleration fra 0 til 100 km/t. på kun 3,5 sekunder. Tallene for den store SUV, EHS7, er tilsvarende – med den undtagelse, at 0-100 km/t.-tiden er 3,9 sekunder.
Klassiker genopstår som elbil
Det er in med genbrug af materialer i elbiler, men Ford kan også noget med navne til sine elbiler. Vi nævner i flæng Ford Mustang Mach-E, Ford Explorer EV og nu Ford Capri. Den originale Ford Capri i 70’erne og 80’erne var en coupé, men i sin elektriske reinkarnation er den blevet til en SUV-coupé – bygget på samme MEB-elbilplatform som Ford Explorer – med designelementer fra klassikeren i bl.a. lygter, fælge, sædeindtræk og sideruder. Ford Capri fås med batterikapaciteter på 52, 77 og 79 kWh, motorer med 170, 286 og 340 hk og en rækkevidde op til 627 km (WLTP).
Italiensk for elbilbegyndere
En del Alfa Romeo-entusiaster udbrød “mamma mia” og slog korsets tegn, da de hørte, at Alfa Romeo ville producere en elbil. Men her er den – den nye Alfa Romeo Junior Elettrica – der på flere måder er en frisk nyfortolkning af Alfa Romeos design. Se f.eks., hvordan den klassiske trekant i fronten er bevaret og har integreret Alfa Romeo-logoets kors og slange. Alfa Romeo er berømt for sine køreegenskaber, og ifølge anmeldelserne er de intakte i den kompakte SUV på el. Basismodellen har en elmotor med 156 hk, og topmodellen har 280 hk. Begge modelvarianter har et batteri på 51 kWh, og rækkevidderne er op til 410 km (WLTP).
Stor stationcar med lang rækkevidde
Sidste år havde Audi danmarkspremiere på A6 Avant e-tron concept på eCarExpo, og i år viser Audi den produktionsklare model, inden den lander hos forhandlerne omkring årsskiftet. A6 Avant e-tron er én blandt flere stationcars på messen og understreger dermed, at også den biltype bliver elektrificeret. Audi A6 Avant e-tron er bygget på Audis nye PPE-platform (Premium Platform Electric) med 800 volt-system til ekstra hurtig lynladning – på cirka 10 minutter kan du få energi til knap 300 km kørsel. Batterierne er på 76 kWh eller 95 kWh, hvor sidstnævnte giver den store stationcar en rækkevidde på op til 708 km (WLTP). Audi A6 Avant e-tron fås med to- eller firehjulstræk og motorydelser fra 286 hk til 503 hk.
Superbil som showstopper
Hvis der er én elbil på eCarExpo, som vil få alle folk til at stoppe op pga. spektakulært design, må det være Mercedes-Benz Vision One-Eleven. Okay, den og så Tesla Cybertruck, som du kan læse om på side 26. Konceptbilens design er inspireret af den legendariske C 111 fra 1960’erne og 1970’erne, men den er udstyret med helt ny teknologi som f.eks. den kraftfulde fluxmotor, der er udviklet af elmotorspecialisten YASA. Superbilens One-Bow-design med kobberorange lak og de ikoniske mågevingedøre giver et iøjefaldende udvendigt design, og indvendigt byder Vision One-Eleven på et rummeligt interiørkoncept, hvor føreren kan vælge mellem en minimalistisk racertilstand eller en afslappende loungeindstilling.
Den er, hvad den hedder
Navnet på Toyotas konceptbil er en ret præcis beskrivelse af, hvad bilen er. Toyota Compact SUV Concept er godt 4,5 meter lang og bliver dermed – når den kommer – en lillebror til Toyotas nuværende elbil, bZ4X, som har en længde på 4,7 meter. Oplevelsen for fører og passagerer i kabinen er ifølge Toyota helt særlig. En virtuel personlig assistent i bilen forbinder alle personer gennem lyd og visuelle lysende signaler, der bevæger sig rundt i kabinen og reagerer på kommandoer fra for- og bagsædepassagerer. Toyota Compact SUV Concept får danmarkspremiere på eCarExpo, men det er endnu ikke besluttet, hvornår den endelige produktionsudgave får premiere.
Elbil sat op til narrestreger
Du kender måske Volkswagens sportslige GTI-modeller med benzinmotor, men når de kører på el, hedder de – indtil videre – GTX. Altså elbiler med ekstra mange kræfter, hvor undervognen samtidig er sat op til narrestreger, og designet har fået et sportsligt touch. Sådan en elbil er Volkswagen ID.3 GTX, som får danmarkspremiere på eCarExpo. Den fås i to varianter med enten 286 eller 326 hk, hvor den hidsigste har adaptiv undervogn. Hvis speederfoden ikke er for ivrig, har Volkswagen ID.3 GTX også den længste rækkevidde af alle ID.3-modellerne – op til 601 km (WLTP) – takket være et batteri på 79 kWh.
Kendt Kia kommer med facelift og større batteri
Kia har haft elbilen EV6 med på eCarExpo i Danmark flere år i træk, men i år er det første gang, at den får danmarkspremiere på messen. Lyder det kryptisk? Lad os forklare! Det er nemlig den faceliftede EV6, som Kia har danmarkspremiere på. Den nye Kia EV6 har bl.a. fået opdateret frontens design med nye, kantede forlygter, og ikke mindst har den fået et større batteri på 84 kWh, så rækkevidden nu er 582 km (WLTP). Samtidig er bilens udstyr blevet opgraderet, så den blandt andet har samme infotainment som Kia EV9.
6 helt nye elbiler i Danmark
På eCarExpo er der også elbiler, som er dugfriske i Danmark, og som kun få danskere har set eller prøvekørt. Vi kalder dem ‘helt nye elbiler i Danmark’. Her får du seks af dem.
Peugeot E-5008
Peugeot er for første gang med på eCarExpo i Danmark, hvor de bl.a. udstiller E-5008. Peugeots store personbil er ekstra interessant, fordi den er en af de forholdsvis få elbiler på det danske marked, som har plads til syv personer. Den mellemstore SUV fås med et batteri på 73 kWh og en motor på 210 hk eller 98 kWh og 230 hk. Rækkevidden for sidstnævnte er 660 km (WLTP).
MINI Aceman
Er MINI Cooper for lille og MINI Country for stor, er det MINI Aceman du skal kaste din kærlighed på. MINI er altid god for design-referencer til den originale MINI. F.eks. er den 24 cm store OLED-skærm midt på instrumentbrættet rund. MINI Aceman fås med enten 42,5 eller 54,2 kWh-batteri, 184 hk eller 218 hk og rækkervidder op til 406 km (WLTP).
Kia EV3
Den store KIA EV9, som du også kan opleve på eCarExpo, kom med et markant design, som EV3 nu viderefører. Men Kias kompakte SUV er meget mere end design, for den fås med en klasseledende rækkevidde på 605 km (WLTP). Den opnår EV3 med et batteri på 81,4 kWh og en elmotor på 204 hk. Desuden fås EV3 med et batteri på 58,3 kWh og en rækkevidde på 436 km (WLTP).
Mercedes-Benz G-klasse
Mange SUV’er kan fås med firehjulstræk, men hvis de havnede offroad med den elektriske G-klasse, ville den tyske terrænbil køre i cirkler omkring dem. G 580 with EQ-Technology kan klare en vanddybde på op til 85 cm og kører stabilt på skråninger med 70 procent hældning. Den har et batteri på 116 kWh, 587 hk og 468 km rækkevidde (WLTP).
Citroën ë-C3
Der er elbiler i alle størrelser og prisklasser på eCarExpo i år, men Citroën ë-C3 tager prisen for den billigste med en frapris på 179.990 kr. Citroën udstiller for første gang på eCarExpo og kalder ë-C3 for en elektrificeret udgave af bestselleren C3. Den kompakte elbil har et batteri på 44 kWh, en motor på 113 hk og en rækkevidde på op til 320 km.
Porsche Macan
Nogle bilproducenter lader elektrificeringen af en etableret model ske gradvis med både plug-in-hybrid og elbil. Andre bliver genfødt som ren elbil. Det er lige præcis, hvad der er sket for Porsche Macan, som er rykket direkte fra brændstof til el i den nye generation. Dog er der stadig et nostalgisk touch, når Porsche fortsat benævner topmodellen Turbo for at understrege fartpotentialet. Den er da også noget af en kraftkarl med sine 639 hk, 0-100 km/t. på 3,3 sekunder, topfart på 260 km/t og rækkevidde på op til 591 km (WLTP). Mindre kan gøre det for mange, og f.eks. har den ‘ordinære’ Macan 340 hk, 0-100 km/t. på 5,9 sekunder og en rækkevidde på op til 641 km (WLTP) fra samme batteri på 95 kWh. Det er første gang, at Porsche udstiller på eCarExpo i Danmark.
3 specielle elbiler på eCarExpo
Sagde du, at elbiler er kedelige og ligner hinanden? Tjek lige, hvad eCarExpo også har i udstillingen i år!
Bygget til enhver planet
”Bygget til enhver planet” står der på Teslas hjemmeside. Cybertruck ligner da også noget, som lige er landet fra det ydre rum med sit futuristiske karrosseri i rustfrit stål og panserglas. Cybertruck er den vildeste elbil på årets eCarExpo. Den er 5,7 meter lang, 2,4 meter bred og 1,7 meter høj, og i den kraftigste udgave accelererer den cirka tre ton tunge pickup fra 0-100 km/t. på 2,7 sekunder. Samtidig kan den trække hele fem ton. Tesla har lavet en Youtube-video, hvor Cybertruck kører fra en Porsche 911 – samtidig med at den trækker en Porsche 911 på en trailer. Behøver vi at sige mere …
Showdown i Bella Center
Tag cowboyhatten på hovedet og popcornene i hånden, for der er showdown i Bella Center! Spøg til side. Selvom pickuppen Rivian R1T på flere måder kan matche Cybertruck på dimensioner og præstationer, er der fredelig sameksistens i udstillingen. Udover designet er en afgørende forskel på de to amerikanere p.t., at Rivian R1T kan blive godkendt til at køre på danske veje. Det kan Rivian Owners Club, der udstiller R1T og SUV’en R1S, hjælpe med.
Nøgen elbil udstillet
Elbiler har færre sliddele, som kan gå i stykker, og bedre plads i kabinen, fordi der ikke er alle mulige komponenter, der snupper plads som i en fossilbil. Det kan være lidt abstrakt at forholde sig til, men når man ser den elbilplatform, som XPENG udstiller på eCarExpo, giver det mening. SEPA 2.0 er den platform med 800 volt-strømarkitektur til 280 kW-lynladning, som G6 og G9 bygges på. Dem kan du i øvrigt både se og prøvekøre – iklædt fuldt karrosseri – på eCarExpo.