Glæd dig til en perlerække af premierer
Sidste år var det verdens næststørste elbilproducent, BYD, som brugte eCarExpo som affyringsrampe i Danmark. I år er det elbilmærket ZEEKR, som har danmarkspremiere på messen.
Sidste år var det verdens næststørste elbilproducent, BYD, som brugte eCarExpo som affyringsrampe i Danmark. I år er det elbilmærkerne ZEEKR og Voyah, som har danmarkspremiere på messen. Tilsammen står de for fem af de i alt 18 bilpremierer på eCarExpo. Elbilmarkedet accelererer i Danmark, og det giver danskerne masser af nye elbiler og tilmed helt nye elbilmærker. I år er det ZEEKR og Voyah, som benytter eCarExpo til at kickstarte deres tilstedeværelse som elbilmærker på det danske marked. ZEEKR gør det med sin shooting brake 001 og SUV’en X. Tilsvarende har Voyah danmarkspremiere på SUV’en Free, MPV’en Dream og sedanen Passion, som tilmed har europapremiere. Sidste var det et andet kinesisk mærke, BYD, som hilste på de danske bilkøbere for første gang, og siden er det gået stærkt. I år har BYD 10 biler med til eCarExpo – fire i udstillingen og seks til prøvekørsel. Og nok så interessant kan man ikke alene se danmarkspremieren SEAL – man kan også prøvekøre den. Mange af de etablerede bilmærker har også danmarkspremierer på spændende elbiler. Det gælder f.eks. SUV’erne Renault Scenic E-Tech, Ford Explorer, CUPRA Tavascan og Kia EV9, hvor sidstnævnte kan fås med op til syv sæder. Det samme kan den lange version af MPV’en ID. Buzz, som Volkswagen har danmarkspremiere på. eCarExpo er en messe for eldrevne biler og opladning, så plug-in-hybridbiler er også en del af udstillingen. Det benytter Mazda til at afsløre sin spændende MX-30 R-EV.
Kæmpe fugl lander i Bella Center
Voyah har ligeledes danmarkspremiere på eCarExpo 2023. Voyahs designfilosofi er baseret på den kinesiske fortælling om Kunpeng. Kun er en kæmpe fisk, der forvandler sig til en kæmpe fugl, Peng. Fuglen symboliserer frihed og er central for Voyahs kerneværdier. Voyahs logo er en visualisering af Kunpeng, og den har også været inspiration til Free, hvor vingerne ses i formgivningen og i for- og baglygternes lys. Den store SUV kan dog ikke flyve, men den kan accelerere hurtigt – 0-100 km/t. på 4,4 sekunder – med sine 489 hk, og rækkevidden er 500 km (WLTP). Den stilrene sedan Passion har endnu flere hestekræfter, 510 hk, og en rækkevidde på mere end 600 km, mens MPV’en Dream med plads til syv personer virker som en drømmebil for den store familie, der gerne vil køre på el. Den har samme antal hestekræfter som Free og en rækkevidde på mere end 400 km. Alle modellerne har danmarkspremiere på eCarExpo, hvor det tilmed er europapremiere for Passion.
Velkommen til ZEEKR
Navnet ZEEKR har en futuristisk klang over sig, men hvis vi nu siger Volvo og Polestar, lyder det så mere familiært? Det nye premiummærke fra Geely-koncernen er nemlig i familie med de to kendte bilmærker, og søskendeflokken holder i større eller mindre grad til i Gøteborg i Sverige. ZEEKR gør sin entré på det danske marked med elbilerne 001 og X, hvor 001 er en shooting brake – en mellemting mellem en stationcar og en coupé – og X er en kompakt SUV. ZEEKR 001 har et batteri på 100 kWh, og der bliver valg mellem
272 og 544 hk med enten baghjulstræk eller firehjulstræk. Rækkevidden er op til 620 km (WLTP). Den mindre ZEEKR X har et batteri på 69 kWh og kan ligeledes fås med enten to- eller firehjulstræk med henholdsvis 272 eller 428 hk og en rækkevidde på op til 440 km (WLTP).
SUV til syv
Der er design med kant, når Kia viser sin nye EV9 for første gang i Danmark. Samtidig skiller den store elektriske SUV sig ud fra størstedelen af elbilerne på messen ved at have plads til enten seks eller syv personer. Den fås med 203 hk og baghjulstræk eller 384 hk og firehjulstræk. Sidstnævnte må trække hele 2.500 kg. Et stort batteri på knap 100 kWh sikrer rækkevidder på op til 563 km (WLTP).
Strømlinet som en sæl
Vi er i navnekategorien havpattedyr, når BYD har danmarkspremiere på SEAL, hvis aerodynamiske udtryk er inspireret af sælens strømlinede kropsbygning. BYD har også sin nye hatchback DOLPHIN med på eCarExpo. SEAL er en sedan med en rækkevidde på op til 570 km (WLTP), når man vælger versionen med 313 hk og baghjulstræk. Går man op og får 530 hk og firehjulstræk, daler rækkevidden til 520 km (WLTP). Uanset modelvariant har batteriet samme kapacitet på 82,5 kWh.
Fra stor V6’er til lydløs elbil
Hvis du tænker kæmpe SUV med sekscylindret motor, når du hører navnet Ford Explorer, er du ikke helt ved siden af. Godt nok har Ford i Danmark en plug-in-hybrid-version, men den synger på sidste vers. Fremover skal Explorer-navnet i Europa forbindes med en ny elbil, som supplerer Mustang Mach-E i modelprogrammet. På eCarExpo er Fords stand ikke langt fra Volkswagens stand, og det er næsten symbolsk, når vi taler danmarkspremieren på Explorer. Den er nemlig bygget på samme MEB-platform som bl.a. ID.4. Dermed har du også en idé om, hvor du skal kigge hen, hvis du vil have en indikation på Explorers specifikationer – Ford har ikke selv offentliggjort dem endnu.
Sportslig spanier
Størstedelen af elbilerne på eCarExpo er SUV’er, og spanske CUPRA stiller med det måske mest temperamentsfulde design af dem alle med danmarkspremieren på den nye Tavascan – CUPRAs første 100 procent elektriske SUV. Den sportslige spanier er født med Volkswagen-koncernens opdaterede drivlinje, så den har 286 hk, og batteriet på 77 kWh giver en rækkevidde på 547 km (WLTP).
Smart plug-in-hybrid
Hvorfor have en elbil med et stort batteri og lang rækkevidde, hvis det er unødvendigt i hverdagen? Sådan virker det til, at Mazda har tænkt med sin nye MX-30 R-EV, som har danmarkspremiere på eCarExpo. Plug-in-hybridbilen har et batteri på bare 17,8 kWh, som giver en rækkevidde på el på 85 km. Derefter tager en lille wankelmotor over og lader batteriet. Altså er det altid strøm, som driver MX-30 R-EV frem. Løsningen minder om den rækkeviddeforlænger, som BMW i3 kunne fås med i begyndelsen.
Fransk SUV med Jean-Michel Jarre
Franske biler er sjældent kedelige, og det kan man heller ikke kalde den nye Renault Scenic E-Tech. Den har bl.a. et markant design, et innovativt panoramatag med elektronisk gardin og lyde designet af den verdenskendte franske komponist af elektronisk musik, Jean-Michel Jarre. Specifikationerne er også værd at lytte til, når Renault Scenic E-Tech har danmarkspremiere på eCarExpo: Motor med 220 hk, et batteri på 87 kWh og en rækkevidde på 620 km (WLTP).
Årets Bil i lang version
Den elektriske reinkarnation af Volkswagens Folkevognsrugbrød var med på eCarExpo sidste år, og siden har ID. Buzz snuppet titlen som Årets Bil i Danmark 2023. I år viser Volkswagen den lange version af den populære MPV, som er 26 cm længere (i alt 4,96 meter). ID. Buzz LWB (Long Wheel Base) har som navnet antyder også øget akselafstand, og den veksler Volkswagen til en tredje sæderække, så ID. Buzz LWB kan fås med op til syv sæder. Hvad angår drivlinjen, har den en elmotor med 286 hk og et batteri på 86 kWh. Rækkevidden er ikke angivet endnu.
6 helt nye elbiler i Danmark
På eCarExpo er der også elbiler, som er dugfriske i Danmark, og som kun få danskere har set eller prøvekørt. Vi kalder dem ‘helt nye elbiler i Danmark’. Her får du seks af dem.
Tesla model 3 – Opgraderet
Tesla Model 3 er den elbil, der kører flest af på de danske veje. Faktisk cirka 24.000 styk. Nu har Tesla opgraderet sin sedan med nyt design både ude og inde, ligesom den har fået bedre støjdæmpning og interiørkvalitet samt mere standardudstyr. Rækkevidden har også fået et nyk op, så Model 3 Long Range AWD (med 18” fælge) har en estimeret rækkevidde på 678 km.
BMW i5
Igennem 51 år og syv modelgenerationer har BMW 5-serien været en nøglemodel hos BMW. Den er solgt i mere end 10 millioner eksemplarer verden over – nu kommer den for første gang som ren elbil. BMW i5 har et batteri på 81,2 kWh og enten baghjulstræk og 340 hk eller firehjulstræk og 601 hk. Rækkevidden er op til 582 km (WLTP).
NIO EL6
NIO EL6 er ny premium-SUV med et batteri på 75 kWh eller 100 kWh og en rækkevidde på op til 529 km (WLTP). Unikt for NIO kan du vælge at leje batteriet og få en lavere købspris og livstidsgaranti på batteriet, ligesom du også kan benytte NIOs Power Swap Stationer til hurtigt batteriskifte. Der er foreløbig én station med planer om flere i Danmark. Globalt er der 1.600.
MINI Cooper og MINI Countryman
Den nye elektriske MINI Cooper er præcis så charme-rende, som den lille britiske bil altid har været. Den tredørs elbil har en elmtotor med 184 hk, et batteri på 40,7 kWh og en rækkevidde på 305 km (WLTP) eller 218 hk, 54,2 kWh og 402 km (WLTP). Fornavnet har aldrig matchet størrelsen, og i den nye generation er MINI Countryman endda vokset 13 cm, så den nu er 4.433 mm lang. Den eldrevne familiebil har et batteri på 66,5 kWh og 204 hk eller 313 hk (firehjulstræk) og rækkevidde på 462 km eller 433 km (WLTP).
Volkswagen ID.7
Når ID.7 står på Volkswagens stand på eCarExpo, har den kun været udstillet nogle dage i Volkswagen City Studio i København. Altså er Volkswagens elektriske flagskibsmodel en helt ny elbil i Danmark. ID.7 har en elmotor med 286 hk, et
batteri på 77 kWh og – trods sin længde på næsten fem meter – en rækkevidde på 618 km (WLTP).
Se fremtiden på eCarExpo
Konceptbiler er ikke bare bilfabrikker, der flekser muskler. De innovative bilmodeller kan afsløre både næste generation design og revolutionerende teknologi. eCarExpo har danmarkspremiere på hele fem spændende konceptbiler.
Dynamisk tidsmaskine
Denne lille konceptbil er en af de store danmarkspremierer på eCarExpo, for det er den første 100 procent elektriske GTI. Volkswagen ID. GTI Concept er baseret på en anden konceptbil, ID.2 all, som bliver Volkswagens nye, billige elbil i minibilsklassen. Der er ikke frigivet specifikationer, men det her er mindst lige så cool: Med en nyudviklet GTI Experience Control kan man ændre køreoplevelsen markant, fordi det for første gang er muligt at indstille elmotoren, undervognen, styretøjet, lydoplevelsen og endda de simulerede gearskift, så køreoplevelsen minder om historiske GTI-modeller som Golf GTI I fra 1976, den første Golf GTI II 16V fra 1986 eller den legendariske Golf GTI IV ’25 years of GTI’ fra 2001. Altså er ID. GTI Concept en lille, dynamisk tidsmaskine!
Produktionsklar stationcar og Roadster med variabel akselafstand
Nogle konceptbiler er tættere på at blive virkelighed end andre. Derfor er der god grund til at kaste et ekstra blik på A6 Avant e-tron concept, der ligner Audis første fuldt elektriske stationcar, som bliver præsenteret til næste år. Audi A6 Avant e-tron concept er bygget på Audis nye PPE-platform (Premium Platform Electric) og har et batteri på 100 kWh, der oplades med et 800 volt-system, som giver lynladning med op til 270 kW. Rækkevidden i den produktionsklare model af A6 Avant e-tron concept forventes at blive op til 700 km. Lygterne med Digital Matrix-LED- og OLED-teknologi er et kapitel for sig. Audi skysphere concept er en spektakulær, fuldelektrisk roadster, hvor en variabel akselafstand giver føreren mulighed for at vælge en GT-oplevelse eller en sportsoplevelse. Elektriske motorer og et karrosseri og karosserikomponenter, der glider ind i hinanden, gør det muligt at ændre akselafstanden og bilens udvendige længde med 250 millimeter. I GT-mode bliver betjeningselementer som rat og pedaler skjult bag instrumentpanelet og gør interiøret let og rummeligt. Vælges Sport-mode forvandles interiøret til et ergonomisk perfekt sportsvogns-cockpit. Den elektriske motor på bagakslen yder 632 hk, og rækkevidden er mere end 500 km.
Elbil med indbygget babykamera
Konceptbilen Vision 7S viser en syvpersoners elbil fra Škoda, som bliver til virkelighed om nogle år. Men den viser også det Modern Solid-design, som Škodas biler får fremover. Og ikke mindst viser den spændende, innovative løsninger. F.eks. har den gennemgående midterkonsol en integreret barnestol i midten – det sikreste sted i bilen – og forsædepassagererne kan holde øje med den lille via et kabinekamera, hvis billede bliver vist på skærmen foran. Drivlinjen i Škodas konceptbil har et batteri på 89 kWh, som kan lynlades med 200 kW og giver en rækkevidde på over 600 km (WLTP).
eCarExpos stærkeste elbil
Superbiler bliver forbundet med benzinbiler med mange cylindre og endnu flere hestekræfter. Konceptbilen NIO EP9 har ingen af de første, men MANGE af de sidste! Faktisk hele 1.360 hk (én MW). NIO EP9 ligner en krydsning mellem en Le Mans-racer og en gadebil, og den elektriske superbils præstationer lever da også op til udseendet. Superkræfterne giver en vild 0-200 km/t.-tid på kun 7,1 sekunder og en topfart på hele 313 km/t. NIO EP9 har kørt den legendariske nordsløjfe på Nürburgring på bare 6:45.9 minutter og er en af de hurtigste elbiler i verden.